Was kann ich machen, wenn ich vergessen habe, zu überweisen?
Wenn Sie zu spät überweisen, kann es sein, dass Ihre Anmeldung automatisch gelöscht wird.
Falls die Frist noch nicht lange her ist und Sie noch nicht abgemeldet wurden, nehmen Sie bitte schnell Kontakt zu uns auf.
Sollten Sie bereits eine E-Mail erhalten haben, dass Ihre Anmeldung gelöscht wurde, melden Sie sich bitte selbstständig erneut an.
RRZE-Kundenportal Verträge: Warum lässt sich eine Lizenz nicht verlängern?
Für die kostendeckende Verteilung werden Lizenzen vom RRZE nur noch für den Zeitraum abgegeben, für den die Verfügbarkeit und der Preis garantiert werden können. Das bedeutet, dass Nutzungsverträge nicht über das Fristende des Rahmenvertrags hinaus abgeschlossen werden können.
Mit diesem Verfahren sind die Softwareangebote des RRZE immer aktuell und die Preise sind so kalkuliert, dass der RRZE-Haushalt für die Softwarebeschaffung ausgeglichen wird.
In der Anleitung zum Kundenportal gibt es auch den Hinweis auf die Verlängerung von Lizenzen.
Sollten Lizenzen nicht verlängerbar sein, dann prüfen Sie bitte,
- wieviel Zeit noch bis zum Ablaufdatum ist. Steht der Ablauf einer Lizenz innerhalb der nächsten 3 Monate an, so wird das mit einem
Ausrufezeichen
angezeigt. Gleichzeitig gibt es dann die Möglichkeit, die Lizenz zu verlängern, oder zurückzugeben. - Lassen sich verlängerbare Lizenzen nicht bearbeiten, dann greift das Ablaufdatum des Rahmenvertrags. Artikel werden erst zur Bestellung und Verlängerung freigegeben, wenn dem RRZE eine Lieferbestätigung des Softwarelieferanten vorliegt. Obwohl sich das RRZE stets um frühzeitige Beschaffung und ununterbrochene Versorgung kümmert, kann es gelegentlich zu Verzögerungen kommen.
Ich studiere nicht mehr an der FAU. Wie kann ich mich zu den Kursen anmelden??
Ehemalige FAU-Studierende (Alumni/Alumnae) sind teilnahmeberechtigt.
Bitte erstellen Sie ein neues Benutzerkonto mit Ihrer Alumni-Adresse (Endung @alumni.fau.de). Sie erhalten nach der Registrierung eine E-Mail mit Ihrer Benutzerkennung (z.B. u123456), mit der Sie sich zukünftig anmelden können.
Bitte beachten Sie bei einer erneuten Anmeldung im System, diese Benutzerkennung einzugeben und nicht Ihre E-Mail-Adresse. Ansonsten wird Ihnen der Login als fehlgeschlagen angezeigt.
Als Nächstes gehen Sie bitte vor wie unter der Anleitung zum Festlegen der Gruppenzugehörigkeit beschrieben (diese wird anschließend durch uns bestätigt). Danach können Sie sich für die Kurse anmelden.
What information should I provide when I contact the support?
If you need to contact us, please provide the following information:
- your User Name (IdM Account) you use to login to the cloud. (never send us any passwords!)
- the UUID(s) of the cloud components, i.e. VM, instance, volume, network etc.
How to get access to the Compute Cloud?
Everyone with a valid IdM Account can login to the compute cloud with this account.
What Quota Limits will be assigned to the Compute Cloud Accounts?
Quota limits will be assigned on a per-user basis.
A quota is a limit on resources to prevent that a single user can block too many resources at once and to have resources available for other users on the cloud. This quota can be adjusted to a user’s need, e.g. if she/he needs to use more VMs or more CPUs per VM. In this case please contact us.
Default quota
The default quota for new RRZE Compute Cloud users will be set to the values shown in the table below. In case you need more you have to contact us.
Quota | Limit | Comment |
---|---|---|
instances | 10 | Number of VMs |
cores | 20 | Total number of CPU cores |
ram | 50 | Total number of RAM in Gigabytes |
volumes | 10 | Number of block storage volumes |
gigagbytes | 1000 | Total size of all block storage volumes |
snapshots | 10 | Total number of volume snapshots |
floating ips | 5 | Total number of floating IPs |
router | 2 | Total number of routers |
networks | 100 | Total number of networks |
subnets | 10 | Total number of subnets |
key-pairs | 10 | Total number of public key-pairs |
security groups | 10 | Total number of security groups |
Can I have a VM with x vCPUs and y GB of RAM?
If none of the default Flavors match, please contact us for the creation of a custom Flavor.
How can I log in to my VMs?
The default way to log into your VMs is via SSH. There are 2 necessary steps you need to complete:
- You need to configure your Security Group to allow SSH connections to your VM.
- You need to specify the username you want to use to log in. The username depends on the operating system image you choose when launching a new instance.
- The default SSH authentication method is SSH Key-based authentication You need to provide a SSH key pair during the instantiation of a VM. The public key of this key pair will be injected into the VM when it is created. The private key of the key pair must be presented when logging in via SSH.
Important note: This step is carried out only once – at the first time when a VM is created. If you start this VM later updated SSH keys will not be injected! If you need to inject an updated key you can create a snapshot of an existing VM and instantiate a new VM from this snapshot.
What is the correct username to log into my VM?
The default username you need to provide when logging in to your VM depends on the operating system image you choose.
Typically the username matches the name of the operating system.
„ubuntu“ for all Ubuntu Images
„debian“ for all Debian Images
„almalinux“ for all Alma Linux Images
and so on.
Can I resize a VM (add or remove resources like cores or memory)?
That is possible by changing the flavor of a VM.
Please keep in mind that VMs will be restarted during the resize process. You cannot resize a VM online.
Using the web interface (GUI):
- Change to the „Compute -> Instances“ overview page
- Click the down arrow in the Actions column of the VM you want to resize and click „Resize Instance“
- Select the new flavor you want to assign to this VM from the „New Flavor“ drop down list and click on „Resize“
- You will be returned to the Instances overview page with the VM in state „Resize/Migrate“
- Eventually it’s state wil change to „Confirm or Revert Resize/Migrate“. Click on the „Confirm Resize/Migrate“ button in the actions column of this VM.
- After a couple of moments it’s state will change to „Active“ and the newly resized VM will be booted and will allow you to log in.
Using the command line tools:
- openstack server resize –flavorThis command will attach the new flavor to the VM with the specified ID. Basically, it creates a new copy of the VM with the new flavor assigned. 2.
openstack server list
Is needed to keep an eye on the VM’s status. The VM’s state will be RESIZE and eventually change to VERIFY_RESIZE. After the VM has entered this final state, you need to carry out one more command 3.
openstack server resize --confirm
This command confirms that the resized VM is in a working state. Thereafter the old VM will be deleted and you can use your newly resized one.
How can I import an own disk image?
When logged in, you can go to Project > Compute > Images and click on „Create Image“. From there you can select the image file you want to upload to our cloud.
Please note that you are only allowed to upload images in raw format at the moment.
If you want to upload images in qcow2 you need to convert this image to raw before uploading it. This can be done with the qcow-img command that you can install on your workstation or in a virtual machine on our cloud.
$ qemu-img convert -f qcow2 -O raw image.qcow2 image.img